Facts and Figures

Oprichting

1870 in Amsterdam door Simon Goudsmit.


Organisatie

Hoofdkantoor in Amsterdam
3 flagship filialen in Amsterdam (1870), Den Haag (1926) en Rotterdam (1930)
4 medium filialen in Amstelveen (1998), Utrecht (1987), Eindhoven (1969) en Maastricht (2003)
3 mode filialen in Breda (2001), Den Bosch (2001) en Groningen (2001)
Webshop (maart 2009)
Distributiecentrum in Woerden
Bakkerij-Patisserie in Amsterdam

Aantal medewerkers totaal

Ruim 4.000

Omzet en winst

Over omzet en winst doen wij geen uitspraken.

Onderdeel van

De Bijenkorf was tot 1999 onderdeel van het concern KBB, met onder andere HEMA als dochteronderneming. In 1999 fuseerde KBB met Vendex International, de moedermaatschappij van onder meer V&D.
De onderneming Vendex KBB werd in 2004 overgenomen door een consortium van investeerders, en werd daarna hernoemd naar Maxeda.

Sinds begin 2011 is de Bijenkorf onderdeel van Selfridges Group Limited, een dochteronderneming van het in Canada gevestigde Wittington Investments Ltd.

Strategie

de Bijenkorf is volop bezig met het invoeren van haar premium experience strategie. Hiermee zal de Bijenkorf een internationaal topniveau bereiken in merken, service en winkelbeleving. Met de focus op premium experience sluit de Bijenkorf beter aan op de huidige wensen van haar klanten. Het succes van het filiaal in Amsterdam met vele luxe merken, onderstreept dit.

Met de keuze voor een premium experience strategie is het grootste investeringsprogramma in de geschiedenis van de Bijenkorf gemoeid.
De filialen van de Bijenkorf worden door een verbetering van de look & feel op niveau gebracht van flagship store. Dit betreft ook verbouwingsprojecten van enkele jaren. Qua aanbod van merken willen we onderscheidend en vernieuwend zijn. De signatuur ligt in het midden, hogere en luxe segment.

Er wordt geinvesteerd in premium service, passend bij de ambitie om klanten op internationaal topniveau van dienst te zijn.
De binding met de klanten wordt versterkt door de introductie van Privilege Membership. Hierdoor kan de Bijenkorf beter inspelen op de wensen van de klant en zorgen voor persoonlijke communicatie en service., Een voorbeeld hierbij is dat klanten hun kassabonnen digitaal ontvangen.

Ook wordt er geïnvesteerd om de klanten online een volwaardige flagship store te kunnen bieden. De winkelvloer, fysiek en virtueel, wordt verder geïntegreerd, met optimaal gebruik van de mogelijkheden van applicaties voor smartphones, tablets en social media. Hiervan is tablet assisted sales een voorbeeld waarbij men in de winkel een bestelling online kan plaatsen, mocht bijvoorbeeld een artikel niet meer in een bepaalde kleur in het filiaal voorradig zijn.

Bekijk hier de persberichten van de Bijenkorf