Veiligheid en Privacy

Dit privacy statement is voor het laatst gewijzigd op 27 juli 2015


1. De Bijenkorf


2. Verzamelde gegevens en doeleinden verwerking


3. Verstrekking gegevens aan derden

4. Doorgifte gegevens buiten EU

5. Beveiliging

6. Overdracht onderneming

7. Inzage en correctie

8. Websites van derden

9. Bewaartermijnen

10. Contact



1. De Bijenkorf

Dit is de privacy policy van Magazijn De Bijenkorf B.V. (hierna “de Bijenkorf”). Veiligheid en privacy staan hoog in het vaandel bij de Bijenkorf. De Bijenkorf handelt altijd in overeenstemming met de Wet bescherming persoonsgegevens.
De gegevensverwerkingen door de Bijenkorf zijn aangemeld bij het College Bescherming Persoonsgegevens.

De Bijenkorf is een toonaangevend warenhuis met winkels verspreid over Nederland en verschillende digitale marketing- en verkoopkanalen. De Bijenkorf is een voorloper op het gebied van het gebruik van digitale media - zoals e-mail, App en sociale media - en nieuwe technieken ten behoeve van haar dienstverlening. In deze privacy policy worden de verschillende manieren waarop de Bijenkorf gegevens verzamelt en de doeleinden waarvoor gegevens kunnen worden gebruikt, besproken.

De Bijenkorf blijft haar diensten ontwikkelen en optimaliseren. Het kan zijn dat deze privacy policy als gevolg daarvan van tijd tot tijd wordt aangepast. De Bijenkorf adviseert u dan ook de privacy policy regelmatig te raadplegen.

De Bijenkorf is verantwoordelijk voor alle hieronder genoemde verwerkingen van persoonsgegevens. De Bijenkorf is onderdeel van Selfridges Group Limited, een dochteronderneming van het in Canada gevestigde Wittington Investments Ltd.

2. Verzamelde gegevens en doeleinden verwerking

De Bijenkorf verzamelt en verwerkt persoonsgegevens van klanten voor de hieronder genoemde doeleinden. Hierna zal steeds naar de nummers van deze doeleinden worden verwezen.

1. Om onze diensten te verlenen en te factureren
2. Om uw bestellingen af te handelen en u te informeren over het verloop daarvan
3. Om met u te communiceren (waaronder het verzenden van berichten)
4. Om analyses uit te voeren voor rapportage doeleinden
5. Om onze diensten op uw wensen af te stemmen
6. Om onze diensten te verbeteren
7. Om u extra diensten en voordelen aan te bieden
8. Om u te informeren over producten, evenementen, aanbiedingen en acties van de Bijenkorf
9. Om gepersonaliseerde reclame te tonen
10. Om de gegevens te koppelen aan uw Privilege Membership
11. Om indien u deelneemt aan het Privilege Membership en aangegeven hebt dit te willen, u digitale kassabonnen te verzenden per e-mail
12. Om u te herkennen en begroeten als u één van onze winkels bezoekt
13. Om informatie over u te verstrekken aan derden indien u daarvoor toestemming hebt gegeven
14. Om informatie over u te verstrekken aan derden indien wij daartoe verplicht zijn op basis van wet- of regelgeving (b.v. aan opsporingsinstanties)
15. Om te controleren of u aan uw betalingsverplichtingen kunt voldoen alsmede ter controle van al die feiten en factoren die van belang zijn voor het verantwoord aangaan en/of uitvoeren van de overeenkomst
16. Om de website te beveiligen, aan te passen en te verbeteren
17. Om uw identiteit te verifiëren en fraude tegen te gaan
18. Om uw de Bijenkorfcardtype te kunnen vaststellen

2.1 Het Privilege Membership

Deelnemen aan het Privilege Membership
Klanten van de Bijenkorf kunnen zich aanmelden voor het Privilege Membership. Het Privilege Membership heeft tot doel de beleving van klanten te verbeteren en de tevredenheid te verhogen. U profiteert in de eerste plaats van communicatie die zoveel mogelijk is afgestemd op uw wensen. Ook kunt u gebruik maken van exclusieve aanbiedingen en evenementen. Lees meer over het Privilege Membership in de FAQ.

U neemt alleen deel aan het Privilege Membership als u daar zelf toestemming voor hebt gegeven. U kunt ook aankopen doen in de Bijenkorf winkels en online zonder Privilege Membership.

Privilege Member worden is eenvoudig en kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld door middel van het opgeven van uw e-mailadres bij een (kassa)medewerker in één van onze winkels.

Wanneer u zich aanmeldt voor het Privilege Membership verklaart u dat u 16 jaar of ouder bent danwel dat u hiervoor toestemming van uw ouders of wettelijk vertegenwoordiger heeft.

Vanaf augustus 2015 is het Bijenkorf Card Programma onderdeel van het overkoepelende Privilege Membership.

Informatie gekoppeld aan uw Privilege Membership
U kunt uw Privilege Membership beheren in de Mijn Account omgeving. Lees hier hoe u een Mijn Account kunt aanmaken. Hier kunt u bijvoorbeeld gegevens aan uw Privilege Membership toevoegen, zoals adres en woonplaats, geboortedatum, voorkeuren en mogelijk op termijn een profielfoto. Door uw gebruik van de verschillende diensten van de Bijenkorf te analyseren, kunnen wij onze diensten beter op uw wensen afstemmen. Ten behoeve van dergelijke analyses zal de Bijenkorf ook gegevens over u aan uw Privilege Membership koppelen. Het gaat hier bijvoorbeeld om uw (online) aankopen. Of over uw eventuele gebruik van onze digitale kanalen zoals de Bijenkorf website, app en social media of uw locatiegegevens in onze filialen. In de verschillende hoofdstukken van deze privacy policy is steeds aangegeven dat gegevens aan uw Privilege Membership kunnen worden gekoppeld indien u Privilege Member bent. Het gaat hierbij om:

 -          Locatiegegevens 

Als u de Bijenkorf App op uw telefoon of tablet heeft geïnstalleerd, tijdens de installatie hebt aangegeven dat de Bijenkorf uw huidige locatie mag gebruiken en de bluetooth-functie van uw telefoon aan heeft staan bij binnenkomst in een winkel van de Bijenkorf, geeft u daarmee aan dat u ermee instemt dat uw aanwezigheid en de door u afgelegde route in de winkel wordt vastgelegd. U kunt de locatiegegevens altijd weer uitzetten in de instellingen van de Bijenkorf App. Ook kunt u ervoor kiezen de bluetooth-functie van uw telefoon uit te zetten in de winkel. Lees hier meer in onze FAQ en in paragraaf 2.5.

 Als u gebruik maakt van een iPhone kan het zijn dat u bij een bezoek aan de Bijenkorf onderin het beeldscherm van uw telefoon een icoontje met het logo van de Bijenkorf ziet staan. Dit is een functie van de software van Apple, die als u in de buurt bent van een locatie die bij een app hoort, die app onder de aandacht brengt. De Bijenkorf heeft geen invloed op de aanwezigheid van deze afbeelding. Als u deze functie uit wilt zetten, doet u dat in de instellingen van uw iPhone bij Algemeen en dan Handoff en Suggesties voor apps.

 -          Transactiegegevens

Als u Privilege Member bent, worden betalingen met behulp van een pinpas of credit card die bekend is bij de Bijenkorf altijd automatisch aan uw Privilege Membership gekoppeld. Dat betekent onder andere dat informatie over transacties met deze betaalmiddelen door de Bijenkorf worden gebruikt om onze diensten op uw wensen af te stemmen en u persoonlijke communicatie te sturen. U kunt transacties die u in de webshop heeft gedaan en die gekoppeld zijn aan uw Privilege Account terugvinden in uw orderhistorie in de Mijn Account omgeving [link]. Op termijn zult u hier alle transacties kunnen terugvinden. Ook ontvangt u per e-mail digitale kassabonnen van uw aankopen. De kassamedewerker zal u vragen of u daar prijs op stelt of niet.  Lees hier meer in de FAQ  en paragrafen 2.2 en 2.3.

 -          Gegevens verkregen in het kader van gebruik van de Bijenkorf website

Lees meer in paragraaf 2.4.

 -          Gegevens verkregen in het kader van gebruik van de Bijenkorf App

Lees meer in paragraaf 2.5.

 -          Gegevens verkregen in het kader van het gebruik van sociale media

Lees meer in paragraaf 2.7.

Uw Privilege Membership beheren
Het Privilege Membership houdt rekening met uw persoonlijke wensen en voorkeuren. In Mijn Account omgeving op de Bijenkorf website en in de Bijenkorf App kunt u instellen over welke onderwerpen u graag op de hoogte gehouden wilt worden. Ook kunt u aangeven of u digitale kassabonnen wenst te ontvangen en of uw locatiegegevens geregistreerd mogen worden (alleen in de App). In de Mijn Account omgeving kunt zich tevens afmelden voor het Privilege Membership of e-mailcommunicatie van de Bijenkorf. U kunt inloggen in de Mijn Account omgeving op de Bijenkorf website of in de Bijenkorf App.

Doeleinden gebruik gegevens Privilege Membership
Gegevens gekoppeld aan uw Privilege Membership worden voor de volgende doeleinden gebruikt: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 13, 14, 15, 16.

Uw profielfoto wordt mogelijk op termijn gebruikt door medewerkers van de Bijenkorf om u in de winkels van de Bijenkorf te kunnen herkennen en begroeten.

2.2 De Bijenkorf Card

Aanvragen de Bijenkorf Card en klantprogramma
De Bijenkorf Card is een credit card die u vele voordelen biedt. International Card Services B.V. (ICS) is de partij die de Bijenkorf Card uitgeeft. ICS is verantwoordelijk voor de verwerking van uw persoonsgegevens in het kader van de uitvoering van de credit card overeenkomst. Bekijk hier de algemene voorwaarden en het privacy statement van ICS. De Bijenkorf is verantwoordelijke ten aanzien van de verwerking van uw gegevens in het kader van het klantprogramma van de Bijenkorf Card. Ten behoeve van het klantprogramma van de Bijenkorf Card worden de volgende gegevens verwerkt. Een deel van deze gegevens verkrijgt de Bijenkorf van ICS:Naam, adres en woonplaats

  •  Geboortedatum
  •  Telefoonnummer
  •  E-mailadres
  •  Geslacht
  •  Type membership
  •  Nationaliteit
  • Informatie met betrekking tot transacties met de Bijenkorf Card binnen de Bijenkorf
  • Informatie met betrekking tot transacties met de Bijenkorf Card buiten de Bijenkorf

Vanaf augustus 2015 is het Bijenkorf Card Programma onderdeel van het overkoepelende Privilege Membership. Lees hier meer over het Privilege Membership.

Registratie bij de webshop met de Bijenkorf Card
Als u uw Bijenkorf Card koppelt aan uw Mijn Account, kunnen wij u herkennen als Member en profiteert u ook online van de voordelen van het Privilege Membership. Hiervoor verwerken wij de volgende gegevens:

  •  Kaartnummer
  •  Naam kaarthouder
  •  Vervaldatum
  •  CVC-code (deze wordt na controle verwijderd)
  •  E-mailadres
  •  Gekochte producten webshop
  •  Verzamelde en gebruikte punten en vouchers


Betalingen met de Bijenkorf Card
Om uw aankopen met de Bijenkorf Card in een winkel van de Bijenkorf of in de webshop, mogelijk te maken, verwerken wij de volgende gegevens. Deze gegevens worden ter afhandeling van de betaling doorgegeven aan ICS.

  •  Transactiegegevens
  •  Locatie en tijd
  •  Verzamelde en gebruikte punten en vouchers
  •  Gekochte producten


Wij gebruiken de gegevens die wij in het kader van de Bijenkorf Card ontvangen voor de volgende doeleinden:
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 14, 15, 16, 17, 18.

2.3 Pin / credit card betalingen

Ten behoeve van het afwikkelen van uw aankopen met een pinpas of credit card in een winkel van de Bijenkorf of in de webshop, verwerken wij de volgende gegevens:

  •  In welk filiaal u de betreffende aankoop hebt gedaan
  •  Transactiegeschiedenis
  •  Betaalwijze
  •  Locatie & tijd
  •  Land van herkomst van de credit card/pinpas


Wij gebruiken deze gegevens voor de volgende doeleinden:
1, 2, 4, 10, 11, 13, 14, 15, 17.

2.4 Gebruik van de Bijenkorf website

Bezoek aan de website
Als u de Bijenkorf website bezoekt, verzamelen wij door middel van cookies bepaalde gegevens over u. Dit doen wij onder andere om de gebruiksvriendelijkheid van onze website te verhogen en om de website te beveiligen. Lees meer in onze Cookie Policy.

Bezoek aan website met Mijn Account
Een Account maakt het gebruik van de webshop gemakkelijk en handig. Ten behoeve van het gebruik van uw Account verwerken wij de volgende gegevens:

  •  E-mailadres
  •  Naam, adres en woonplaats
  •  Telefoonnummer
  •  Klikgedrag
  • Transactiegeschiedenis
  •  IP-adres
  •  Gegevens over uw computer
  •  Duur en tijdstip van het bezoek
  •  Inloggegevens
  •  Bank- en betaalgegevens indien een aankoop wordt gedaan
  •  Gekochte producten


Wij gebruiken de gegevens die wij verkrijgen in het kader van uw gebruik van de website met uw Mijn Account voor de volgende doeleinden:
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17.

Aankopen webshop met Guest Account
Als u online aankopen wilt doen zonder een Mijn Account aan te maken, kunt u een Guest Account aanmaken. Wij verwerken in dat geval de volgende gegevens:

  •  Naam, adres en woonplaats
  •  E-mailadres
  •  Bank- en betaalgegevens


Wij gebruiken deze gegevens voor de volgende doeleinden:
1, 2, 3, 7, 8, 13, 14, 16, 17.


2.5 De Bijenkorf App

De Bijenkorf App is een smartphone- en tablet-app van de Bijenkorf, inclusief een sectie speciaal voor Privilege Members met toegang tot Mijn Account, digitale kassabonnen, Member ID en een persoonlijke inbox waarin u berichten kunt ontvangen. U kunt de Bijenkorf App zelf zo instellen, dat wij u herkennen in onze filialen, mocht u dat op prijs stellen.

Let op. Als u de Bijenkorf App op uw telefoon of tablet heeft geïnstalleerd, tijdens de installatie hebt aangegeven dat de Bijenkorf uw huidige locatie mag gebruiken en de bluetooth-functie van uw telefoon aan heeft staan bij binnenkomst in een winkel van de Bijenkorf, geeft u daarmee aan dat u ermee instemt dat uw aanwezigheid en de door u afgelegde route in de winkel wordt vastgelegd. U kunt de locatiegegevens altijd weer uitzetten in de instellingen van de Bijenkorf App. Ook kunt u ervoor kiezen de bluetooth-functie van uw telefoon uit te zetten in de winkel. Lees hier meer in onze FAQ.

Als u gebruik maakt van een iPhone kan het zijn dat u bij een bezoek aan de Bijenkorf onderin het beeldscherm van uw telefoon een icoontje met het logo van de Bijenkorf ziet staan. Dit is een functie van de software van Apple, die als u in de buurt bent van een locatie die bij een app hoort, die app onder de aandacht brengt. De Bijenkorf heeft geen invloed op de aanwezigheid van deze afbeelding. Als u deze functie uit wilt zetten, doet u dat in de instellingen van uw iPhone bij Algemeen en dan Handoff en Suggesties voor apps.

Wanneer u de Bijenkorf App voor het eerst installeert, kan het zijn dat de App u toestemming vraagt voor bepaalde zaken. U kunt hierover meer lezen in de Bijenkorf App Terms of Service. Als u gebruik maakt van de Bijenkorf App, verwerken wij de volgende gegevens om u zoveel mogelijk persoonlijke service te kunnen bieden en onze aanbiedingen & communicatie op uw persoonlijke voorkeuren af te stemmen:

  •  Naam
  •  Inloggegevens, incl. e-mail adres
  •  Locatie / afgelegde route in onze winkels (zie Location Tools)
  •  Gebruik (zoals welke pagina’s worden bekeken, hoe lang, hoe vaak etc).
  •  Telefooneigenschappen
  •  Transactiegeschiedenis
  •  Mogelijk op termijn: Profielfoto (optioneel)


Als u de Bijenkorf App koppelt aan uw Privilege Membership, krijgt u toegang tot het Members Only gedeelte van de Bijenkorf App. In dat geval worden bovenstaande gegevens ook aan uw Privilege Membership gekoppeld. U krijgt dan tevens toegang tot uw puntensaldo en digitale kassabonnen.
(Puntensaldo = alleen voor Card Members).

Location Tools
Om u te herkennen bij binnenkomst in onze winkels, maken wij gebruik van Location Tools. Dat geeft ons de mogelijkheid om u in de winkel te informeren over acties en aanbiedingen die voor u interessant zijn.

Als u de Bijenkorf App op uw telefoon of tablet heeft geïnstalleerd, tijdens de installatie hebt aangegeven dat de Bijenkorf uw huidige locatie mag gebruiken en de bluetooth-functie van uw telefoon aan heeft staan bij binnenkomst in een winkel van de Bijenkorf, geeft u daarmee aan dat u ermee instemt dat uw aanwezigheid en de door u afgelegde route in de winkel wordt vastgelegd. U kunt de locatiegegevens altijd weer uitzetten in de instellingen van de Bijenkorf App. Ook kunt u ervoor kiezen de bluetooth-functie van uw telefoon uit te zetten in de winkel. Lees hier meer in onze FAQ.

Als u gebruik maakt van een iPhone kan het zijn dat u bij een bezoek aan de Bijenkorf onderin het beeldscherm van uw telefoon een icoontje met het logo van de Bijenkorf ziet staan. Dit is een functie van de software van Apple, die als u in de buurt bent van een locatie die bij een app hoort, die app onder de aandacht brengt. De Bijenkorf heeft geen invloed op de aanwezigheid van deze afbeelding. Als u deze functie uit wilt zetten, doet u dat in de instellingen van uw iPhone bij Algemeen en dan Handoff en Suggesties voor apps.

Als u ermee instemt dat dat uw locatiegegevens worden vastgelegd, registreren wij de volgende gegevens:

  •  Locatie / afgelegde route in onze winkels
  •  De datum en tijd waarop u de winkel hebt bezocht
  •  Welke winkels u hebt bezocht


QR-code
Door middel van de QR-code in de Bijenkorf App kunt u zich bij de kassa in onze winkels identificeren als Privilege Member.
Uw profielfoto zal op termijn mogelijk worden gebruikt om u in de winkels van de Bijenkorf te kunnen herkennen in de winkel.

Pushberichten
Als u zich aanmeldt voor de Bijenkorf App, wordt u gevraagd of u pushberichten wilt ontvangen. U kunt deze keuze op een later moment altijd weer aanpassen via de instellingen van uw mobiele telefoon. Lees hier meer in onze FAQ. Als u hebt aangegeven pushberichten te willen ontvangen, kunnen wij u ook informatie over onze producten en diensten sturen via pushberichten.

Winkelen in de Bijenkorf App
Als u de webshop opent in de Bijenkorf App, wordt de mobiele website van de Bijenkorf ingeladen in de App. Op de mobiele website wordt gebruik gemaakt van cookies op de manier zoals beschreven in onze cookie policy. De cookies die binnen de App worden verzameld, worden niet met andere partijen gedeeld en zijn dus niet toegankelijk voor andere Apps of browsers op uw apparaat.

Doeleinden gebruik gegevens verzameld via de Bijenkorf App
Wij gebruiken de gegevens die wij in het kader van de Bijenkorf App verkrijgen voor de volgende doeleinden:
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 17.

2.6 Wifi netwerk in de winkels

Bezoekers van winkels van de Bijenkorf kunnen gratis gebruik maken van het wifi-netwerk in de filialen van de Bijenkorf. U heeft hierbij de keuze u te registreren via “Mijn account’’ of via Facebook. Onze internationale bezoekers kunnen zich registreren door middel van een e-mailadres.

Indien u gebruik maakt van het wifi-netwerk van de Bijenkorf, verwerken wij de volgende gegevens om uw winkelervaring te kunnen verbeteren:

  •  Inloggegevens: E-mailadres of gegevens Facebookprofiel (geslacht, leeftijd, land van herkomst)
  •  MAC adressen
  •  Locatie & tijd
  •  Telefooneigenschappen
  •  Klikgedrag (b.v. keuze voor taal e.d.).


Wij gebruiken deze gegevens voor de volgende doeleinden:
3, 4, 7, 8, 10, 13, 14.

2.7 Sociale Media

De Bijenkorf is op verschillende sociale media aanwezig, zoals Facebook, Twitter, Instagram en Pinterest om u te kunnen blijven inspireren. Als u de Bijenkorf volgt via sociale media, of communiceert met of over de Bijenkorf via sociale media, verwerken wij de volgende gegevens zodat wij de inhoud van onze sociale media activiteiten voor onze klanten zoveel mogelijk kunnen optimaliseren:

  •  Profielinformatie van het betreffende sociale medium
  •  De bekeken en geplaatste content en berichten met betrekking tot de Bijenkorf
  •  In het platform opgeslagen metadata
  •  Bij een deelname aan een actie of prijsvraag kunnen aanvullende gegevens worden verzameld, waarover u voor deelname wordt geïnformeerd.


Wij gebruiken deze gegevens voor de volgende doeleinden:
3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 14.

2.8 Bezoek aan de winkel

Cameratoezicht
In onze winkels zijn beveiligingscamera’s aanwezig. U wordt hierover geïnformeerd bij het binnengaan van de winkel en de camera’s zijn duidelijk zichtbaar.

Beelden van het cameratoezicht worden na maximaal vier weken, danwel na afhandeling van eventueel geconstateerde incidenten verwijderd.

Wij gebruiken de camerabeelden voor de veiligheid van onze klanten en ons personeel, de beveiliging van onze gebouwen, het bewaken van de producten in onze winkels en het vastleggen van incidenten. De beelden kunnen worden verstrekt aan politie en justitie in geval van incidenten.

Location tools
Zie hetgeen is aangegeven bij de Bijenkorf App.

2.9 Klantenservice

Als u contact opneemt met of gebruik maakt van de diensten van de Bijenkorf Klantenservice, het Klant Contact Center of de Reparatieservice, verzamelen wij de volgende gegevens om op uw klacht, verzoek of vraag zo goed mogelijk te kunnen reageren:

  •  E-mailadres
  •  Telefoonnummer
  •  Inhoud correspondentie
  •  Gespreksopname in geval van telefonisch contact
  •  Naam, adres en woonplaats


Wij gebruiken deze gegevens voor de volgende doeleinden:
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 13, 14, 15.

2.10 Informatie over diensten van de Bijenkorf

E-mail- / de Bijenkorf App nieuwsbrief
Indien u dat wenst ontvangt u periodiek de nieuwsbrief van de Bijenkorf per e-mail en/of in de Bijenkorf App. De nieuwsbrief bevat informatie over producten, diensten en evenementen van de Bijenkorf en is zoveel mogelijk toegespitst op uw interesses en voorkeuren wanneer die bij ons bekend zijn.

De frequentie van verzending kan afhangen van uw persoonlijke voorkeuren. Indien u bijvoorbeeld aangeeft interesse te hebben in meerdere productgroepen of evenementen in de Mijn Account omgeving, kan het zijn dat u hierover vaker wordt geïnformeerd dan wanneer uw interesse slechts één productgroep betreft.

Als Privilege Member ontvangt u zowel e-mail nieuwsbrieven die uw Privilege Membership betreffen als overige e-mail nieuwsbrieven van de Bijenkorf. U kunt in de Mijn Account omgeving aangeven welk type e-mail u al dan niet wenst te ontvangen. Bent u geen Privilege Member dan bestaat alleen de mogelijkheid de reguliere e-mail nieuwsbrieven van de Bijenkorf te ontvangen.

Als u de nieuwsbrief van de Bijenkorf ontvangt, verzamelen wij de volgende gegevens:

  •  Voor en achternaam
  •  E-mailadres
  •  Geboortedatum (optioneel)
  • Voorkeuren
  •  Tijdstip waarop de e-mail wordt geopend
  •  Klikgedrag e-mail


Wij gebruiken deze gegevens voor de volgende doeleinden:
3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 13, 14.

Als u de nieuwsbrief niet langer wenst te ontvangen, kunt u zich hier afmelden.

Berichten per sms
Als u uw telefoonnummer hebt opgegeven, kunnen wij u in uitzonderlijke gevallen waarschuwen in geval van calamiteiten, of u attenderen op bijzondere gebeurtenissen & speciale gelegenheden. Wij zullen dat echter alleen bij hoge uitzondering doen. Mocht u ooit een sms van ons ontvangen, dan kunt u direct na ontvangst van een dergelijk bericht ook aangeven dat u hier geen prijs op stelt.

Pushberichten
Als u zich aanmeldt voor de Bijenkorf App, wordt u gevraagd of u pushberichten wilt ontvangen. U kunt deze keuze op een later moment altijd weer aanpassen via de instellingen van uw mobiele telefoon. Lees meer in onze FAQ.

2.11 Klanttevredenheidsonderzoeken

Indien u deelneemt aan een klanttevredenheidsonderzoek van de Bijenkorf, verwerken wij de volgende gegevens zodat de uitkomsten van het onderzoek gebruikt kunnen worden voor verbeteringen binnen de Bijenkorf in de breedste zin van het woord:

  •  E-mailadres
  •  Uitkomst onderzoek
  •  Naam, adres en woonplaats (alleen op uw verzoek)


Wij gebruiken deze gegevens voor de volgende doeleinden:
4, 5, 6.

2.12 Overig

Ten slotte slaat de Bijenkorf informatie op (onder andere het door u gebruikte IP-adres) met het oog op het samenstellen van gebruiksstatistieken, alsmede voor de beveiliging van de website. Hierbij maken wij gebruik van diensten van derden.

Om te controleren of u aan uw betalingsverplichtingen kunt voldoen, alsmede ter controle van al die feiten en factoren die van belang zijn voor het verantwoord aangaan en/of uitvoeren van de overeenkomst (op afstand), kan de Bijenkorf u verzoeken aanvullende informatie te verstrekken, zoals een kopie identiteitsbewijs. Het Burgerservicenummer (BSN) mag daarbij onleesbaar worden gemaakt. De kopie van het identiteitsbewijs wordt vernietigd zodra de controle is uitgevoerd.

3. Verstrekking gegevens aan derden

De Bijenkorf kan gebruik maken van de diensten van derden om uw gegevens te verwerken in overeenstemming met dit privacy statement. Deze derde partijen treden hierbij op als bewerker voor de Bijenkorf en de Bijenkorf draagt zorg dat deze partijen voldoende waarborgen bieden ten aanzien van de technische en organisatorische beveiligingsmaatregelen. Derde partijen die voor de Bijenkorf optreden als bewerker hebben een bewerkersovereenkomst met de Bijenkorf afgesloten waarin onder meer is opgenomen dat zij uw gegevens alleen zullen verwerken in opdracht van de Bijenkorf.
Ondernemingen binnen het concern van de Bijenkorf, te weten het in het Verenigd Koninkrijk gevestigde Selfridges Group Ltd. en het in Canada gevestigde Wittington Investments Ltd, kunnen toegang krijgen tot uw persoonsgegevens. Deze partijen zullen hetzelfde niveau van bescherming bieden als de Bijenkorf. Door het gebruik van de diensten van de Bijenkorf geeft u toestemming voor het verstrekken van uw persoonsgegevens aan ondernemingen binnen het concern van de Bijenkorf.
Voor het overige verstrekt de Bijenkorf alleen gegevens aan derden met uw voorafgaande toestemming of indien zij daartoe verplicht is op grond van wet- en regelgeving, zij daartoe genoodzaakt is als gevolg van een rechtszaak en/of in het geval zij dat noodzakelijk acht ter bescherming van haar eigen belangen.

4. Doorgifte gegevens buiten EU

De Bijenkorf kan gebruik maken van de diensten van derden om uw gegevens te verwerken in overeenstemming met dit privacy statement. Deze partijen kunnen gevestigd zijn buiten de Europese Unie of zij kunnen gebruik maken van servers die zich buiten de Europese Unie bevinden. Het niveau van het recht op bescherming van persoonsgegevens kan in deze landen lager zijn dan in de Europese Unie. Door het gebruik van de diensten van de Bijenkorf geeft u toestemming voor de doorgifte van uw persoonsgegevens buiten de Europese Unie.

5. Beveiliging

De Bijenkorf heeft passende technische en organisatorische maatregelen genomen om uw gegevens te beschermen tegen verlies of oneigenlijke verwerking. Zo wordt gebruik gemaakt van een firewall en versleutelingsmaatregelen ter voorkoming van toegang tot gegevens door onbevoegde derden.

De gebruikersdata wordt opgeslagen op locaties die zowel fysiek als technisch beveiligd zijn. Tevens wordt er gelogd wie toegang heeft gehad tot de gebruikersdata. Slechts een selecte groep medewerkers heeft op basis van zijn of haar functieprofiel toegang tot de klantendata. Die medewerkers die toegang hebben tot de klantendata worden vooraf getraind en geïnstrueerd hoe met deze data om te gaan en er rust een geheimhoudingsplicht op hen.

Meerdere keren per jaar worden er beveiligingschecks gedaan door externe specialisten om de veiligheid van uw gegevens te kunnen blijven waarborgen. Eventuele issues die hieruit voortkomen worden direct geadresseerd, opgepakt en opgelost.

6. Overdracht onderneming

In de toekomst kunnen één of meer onderdelen of activa van de Bijenkorf worden overgedragen aan een derde partij of kan de Bijenkorf fuseren met een derde partij. In dat geval kunnen ook uw persoonsgegevens aan deze derde partij worden overgedragen. De Bijenkorf zal u in een dergelijk geval altijd vooraf informeren.

7. Inzage en correctie

Als u wilt weten welke gegevens de Bijenkorf over u heeft vastgelegd of als u gegevens wilt wijzigen of verwijderen die u niet via uw Mijn Account kunt wijzigen, kunt u contact opnemen met de Bijenkorf via ons Klant Contact Center.

U kunt uw toestemming voor het gebruik van gegevens voor het Privilege Membership te allen tijde weer geheel of gedeeltelijk intrekken.

8. Websites van derden

De website kan hyperlinks bevatten naar websites van derde partijen. De Bijenkorf heeft geen zeggenschap over de websites van derden waarnaar wordt gelinkt. Het kan dus zo zijn dat op het gebruik van deze websites van derden een ander privacy statement van toepassing is. Dit privacy statement heeft alleen betrekking op persoonsgegevens die door de Bijenkorf zijn verkregen. De Bijenkorf accepteert geen enkele verantwoordelijkheid of aansprakelijkheid voor (de werking en/of inhoud van) websites van derden.

9. Bewaartermijnen

De Bijenkorf bewaart persoonsgegevens in overeenstemming met de wet niet langer dan noodzakelijk in een vorm die het mogelijk maakt de betrokkene te identificeren, dan noodzakelijk is voor de verwerkelijking van de doeleinden waarvoor zij worden verzameld of vervolgens worden verwerkt.

10. Contact

Mocht u nog vragen hebben over dit privacy statement dan kunt u contact opnemen met de Bijenkorf-klantenservice.

Bekijk deze privacyverklaring in een PDF-bestand »