Positieve verandering

De Bijenkorf wil positieve verandering op gang brengen door onze visie op duurzaamheid uit te dragen, het goede voorbeeld te geven en bewustwording te creëren. Dit doen wij door middel van vrijwilligerswerk, het steunen van de bij en door een actieve rol te vervullen in het transparanter maken van de mode-industrie.

Sustainable Apparel Coalition
Wij zijn lid van de Sustainable Apparel Coalition (SAC), een internationaal samenwerkingsverband van merken, fabrikanten, maatschappelijke organisaties en overheidsinstellingen in de mode-industrie. De leden van de SAC vertegenwoordigen samen 40% van de wereldwijde kledingindustrie. De SAC en haar leden werken aan een transparantere mode supply chain en helpen merken, retailers en fabrikanten te verduurzamen. Met de door SAC ontwikkelde Higg index kunnen merken zelf meten en delen hoe duurzaam ze zijn en waar ze kunnen verbeteren. Als toonaangevende inkooppartij vinden wij het onze verantwoordelijkheid om onze merken te stimuleren zich aan te sluiten bij de SAC en daarmee transparantie te bevorderen.

Slimmer omgaan met je garderobe

Waarom moeten we slimmer omgaan met onze garderobe?
Jaarlijks gooien we met zijn allen in Nederland ongeveer 145 miljoen kilo bij het restafval. Van de gemiddeld 175 items in onze kast dragen we er 50 niet. Per persoon gooien we gemiddeld 24 stukken bij het restafval, waarna het verbrand wordt of op de vuilnisbelt belandt. En dat terwijl hiervan nog wel 65% geschikt is voor hergebruik of recycling, zonde dus!

Waarom moeten we eigenlijk recyclen?
Laten we bij het begin beginnen. Het maken van kleding (het groeien van de katoenplant, het produceren van synthetische stoffen, het verven van stoffen en vervoeren van grondstoffen) kost ontzettend veel water en energie. Zo kost de productie van 1 kilo katoen wel 10.000 liter water . Door het recyclen en hergebruiken van kleding besparen we daarom enorm veel CO2 en water. Dit is goed voor het milieu en dus ook voor onszelf.

Hoe creëert de Bijenkorf zo min mogelijk textielafval?
De Bijenkorf probeert textielafval allereerst te voorkomen door het aanbieden van een duurzaam product. Bij de Bijenkorf koop je een product waar je lang van zult genieten en waar je echt van gaat houden, een prachtig, tijdloos product van hoogwaardige kwaliteit. Daar zijn wij trots op en dat is één manier waarop wij ervoor willen zorgen dat onze producten niet bij het vuilnis terecht komen.

Daarnaast probeert de Bijenkorf haar textielafval te minimaliseren door op een verantwoorde manier afstand te doen van onverkochte of onverkoopbare (beschadigde) artikelen. Allereerst proberen wij al onze artikelen te verkopen, ook als er iets mis mee is. Dan geven we dit aan door middel van een label en een korting.

De producten die echt niet meer verkoopbaar zijn gaan naar onze partner Sympany. Zij zorgen ervoor dat de producten óf hergebruikt óf gerecycled worden. Ze zorgen voor hergebruik door het te verkopen in het buitenland, waarna de opbrengst van de verkoop naar ontwikkelingsprojecten in Afrika en India gaat. Ook steunt Sympany innovatieve initiatieven op het gebied van textiel recycling. Wanneer textiel dat wij aan Sympany leveren niet meer draagbaar is wordt het gerecycled tot nieuw garen door één van de vele partners van Sympany.

Maatschappelijke verantwoordelijkheid

Samen met onze partner Nederland Cares organiseren wij op lokaal niveau acties en activiteiten waarbij de ontmoeting tussen medewerkers en onze maatschappelijke doelgroep, eenzame mensen, centraal staan. In alle steden waar wij gevestigd zijn organiseren wij activiteiten, zoals beautymiddagen, spelletjesmiddagen en gelukswandelingen.

In 2017 hebben wij 12 activiteiten georganiseerd, verspreid door het hele land.

Wij helpen de bij
Sinds 2014 helpt de Bijenkorf de bij. Omdat we de Bijenkorf heten, maar vooral omdat bijen heel belangrijk zijn voor een gezond leefmilieu. Helaas gaat het door onder andere klimaatverandering, bestrijdingsmiddelen en oprukkende verstedelijking slecht met de bij.

Samen met Nudge en The Tipping Point, initiatieven voor een duurzame samenleving, heeft de Bijenkorf het platform The Pollinators gelanceerd. Op www.thepollinators.org bundelen we krachten, ideeën en initiatieven om de bij van uitsterving te redden. Door middel van acties, donaties en voorlichting helpen The Pollinators de bij. Ook hebben we een bijenvolk geadopteerd in Artis en staat er een bijenhotel op het dak van de Bijenkorf Eindhoven.

Verder helpen wij bijen en andere bedreigde bestuivers te overleven door onder andere campagnes te voeren om bewustzijn op gang te brengen, nieuwe leefgebieden voor ze te creëren en geld in te zamelen voor het behoud van een gezonde bijenstand. Zo haalden we in 2017 21.000,- op voor The Pollinators met onze Let's Bee Kind campagne en delen we in het voorjaar regelmatig biologisch bloemzaad uit aan klanten en medewerkers om voor meer voedsel voor de bij te zorgen.

  • Inloggen
  • Nieuwe klant
  • Mijn account
  • Verlanglijst
  • Uitloggen

Winkels & Openingstijden

Bezorgen en retourneren

Winkelmand

Verlanglijst

Wachtwoord vergeten

Weet u uw wachtwoord niet meer? Vul hieronder uw e-mailadres in. We sturen u binnen enkele minuten een e-mail waarmee een nieuw wachtwoord kan worden aangemaakt.

Bedankt, u ontvangt binnen enkele minuten een e-mail daarin een persoonlijke link waarmee een nieuw wachtwoord aangemaakt kan worden.

terug naar inloggen

Nieuwe klant

Word eenvoudig Privilege Member en geniet van gepersonaliseerde communicatie en vele andere privileges, zoals gratis verzending en exclusieve cadeaucards.

Shop the look

products

Bezoek onze Belgische
Webshop

Ben jij in België? Bezoek dan onze Belgische webshop en geniet van:

Ga naar debijenkorf.be
of blijf op debijenkorf.nl