Winkels & Openingstijden
Klantenservice

150 jaar Bijenkorf Iconische trends

Geschreven door

Anita, Content creator damesmode

Wat hebben de minirok, het korset, de jumpsuit, de sweater en de jeans met elkaar gemeen? Al deze kledingstukken waren spraakmakend in hun tijdperk en zijn inmiddels iconen van de modegeschiedenis. Laat je inspireren door twaalf hedendaagse trends van toen.

BELLE ÉPOQUE

In de periode van 1870 tot 1910 was de Bijenkorf nog een kleine fornituren- en stoffenwinkel op de Nieuwendijk in Amsterdam. Confectiekleding bestond toen nog niet en ingesnoerde lijfjes met wijde hoepelrokken tot op de grond waren de toonaangevende stijlen van die tijd. Een korset of bustier vormde de onzichtbare, maar onmisbare basis. Inmiddels is het korset gepromoveerd tot bovengoed. Want zeg nou zelf: deze lingerie is toch te mooi om te verbergen?

Roaring 20's

In de roerige jaren ‘20 werd de mode bevrijd van de benauwde korsetten en krijgen vrouwen letterlijk en figuurlijk meer bewegingsvrijheid. Haren worden massaal kort geknipt, rokken worden korter en decolletés, voor én achter, dieper. In Nederland is de damesmode langzaam in opkomst, maar knippatronen waarmee klanten zelf thuis kleding konden maken – met stoffen van de Bijenkorf natuurlijk – waren razend populair.

De jaren 30

In de crisisjaren ’30 wisselt het silhouet razendsnel. Voor het eerst is er ook een jumpsuit voor vrouwen, gebaseerd op het springpak dat parachutisten dragen. Nog steeds een comfortabele, makkelijke maar ook stijlvolle keuze voor vrijwel elke gelegenheid.

EENVOUD EN HUISVLIJT

In de jaren ’40 heeft rantsoenering van stoffen een grote invloed op de mode: oude jurken worden vermaakt tot kinderkleertjes en van mannenkleding worden mantelpakjes voor vrouwen gemaakt. De kleding is sober en functioneel en gemaakt om lang mee te gaan.

50's

De jaren '50 waren de jaren van hoop, die gesymboliseerd werd door de wijde A-lijn rok met petticoat en accenten op de taille en de boezem. Ook de supervrouwelijke kokerrok was populair. In deze tijd van uitbundigheid werden de stoffen kleuriger en vrolijker.

Swinging sixties

Wie aan de jaren zestig denkt, denkt aan Brigitte Bardot, de Kennedy’s en The Beatles. Zij hebben een enorme impact op de cultuur en het sociale leven. De eerste minirok van en het korte asymmetrische kapsel zorgen voor een shock. De tijd dat volwassenen of ontwerpers dicteerden hoe we eruit moesten zien was voorbij; de jeugd bepaalt.

De kleurrijke jaren 70

Hotpants en minirok werden nóg korter, maar ook de maxi-jurk is hip. De broekspijpen kunnen voor zowel mannen als vrouwen niet wijd genoeg zijn, zeker gecombineerd met een paar flinke platformhakken.

The 80's

In de jaren ’80 wordt onze wereld dankzij CNN, MTV en internet een stuk groter. Artiesten als Madonna, Whitney Houston en Prince vallen op door hun stijl en televisieseries Dynasty, Charlie’s Angels en Miami Vice zijn voor velen een bron van inspiratie. In deze jaren zijn de stijlen zeer divers: van Madonna’s provocerende outfits tot powerpakken met schoudervullingen en het goud, zilver, glitter en neon van de discolook. De Bijenkorf stoptmet de verkoop van levensmiddelen, radio/tv en gereedschappen en wordt een van de belangrijkste modetrendsetters van Nederland. Er komt een nieuw en betaalbaar eigen modelabel: de Bijenkorf Huis Collectie (BHC).

Subculturen

De jaren negentig zijn de jaren van uitersten en tegenstellingen. Tegenover de sobere ontwerpen van Japanse ontwerpers als Comme des Garçons staan de bijna hysterische collecties van Versace en zijn shows met supermodellen Naomi Campbell, Linda Evangelista en Cindy Crawford. Ook in de muziek kunnen de tegenstellingen haast niet groter: lijnrecht tegenover de rauwe grunge van bands als Nirvana staat de gepolijste popcultuur van Britney Spears. Proloog, Scenario, Green Hills, Julien le Roy, voor iedere leeftijd en stijl had de Bijenkorf in de 90-er jaren een eigen merk. Meer dan de helft van het assortiment bestond uit private labels.

Revival

In de jaren 2000 kwam alles wat we hiervoor hebben gezien in de een of andere vorm wel weer een keer terug. Een bonte en eclectische mix van verschillende invloeden, waarin de scheiding tussen formele en informele kleding is verdwenen. Absoluut dieptepunt was de witte driekwart legging, verder passeerden onder andere de (heel) lage taille, stoere veterboots, tops met spaghettibandjes, naveltruitjes en sneakers de revue. En ook jeans op jeans mocht weer.

Het webtijdperk

De jaren ’10 zijn zonder twijfel het tijdperk van de sociale netwerken. Influencers delen hun leven en inspireren hun volgers op Instagram en bij voorkeur op nog een stuk of wat andere sociale platforms.

Ook in de jaren ’10 is er een stroomversnelling van revivals: van hipster tot athleisure en van unisex stijlelementen tot punk. ‘Lelijke’ accessoires zoals dad sneakers, het heuptasje en oversized brilmonturen maken hun rentree, evenals de jeans met hoge taille

DE NIEUWE ROARING TWENTIES

Tijdens de grote fashionweeks waren vrijwel alle influencers gehuld in een powerpak in een opvallende kleur. Trends ontstaan al lang niet meer in de ontwerpstudio; de straat is de nieuwe catwalk. Duurzaamheid maakt de mode individueler: door vermaken, zelf maken en vintage kan iedereen zijn eigen unieke stijl creëren. De aandacht voor genderfluïditeit leidt tot een dynamische mix van opmerkelijke, persoonlijke mode.

Vier met ons mee 150 jaar de Bijenkorf

Laat je inspireren door onze bijzondere verhalen en exclusieve evenementen Lees meer