Verhalen & Mode

Exclusief interview met Louis-Gabriel Nouchi over het mannelijke silhouet

Louis-Gabriel Nouchi, de Franse ontwerper en oprichter van het label LGN, doorbreekt standaardmaten in de mode en streeft naar een vernieuwd imago voor herenmode. Het merk is pionier op het gebied van diversiteit en vanaf dit seizoen exclusief verkrijgbaar bij de Bijenkorf. We gingen met hem in gesprek voor het eerste issue van KORF, onze fysieke stijlkrant, en delen hier een preview.

Gecreëerd door
Anouk BruelRedacteur Mode

Vanuit de modestad Parijs naar Amsterdam: we verwelkomen Louis-Gabriel Nouchi in onze fotostudio voor een exclusief portret en interview, waar direct duidelijk wordt dat we niet om zijn onmiskenbare Franse charme heen kunnen. Het meest bewonderenswaardige? Als hij quasi nonchalant zijn styling uit een tote bag haalt, zijn we ooggetuige van de kwaliteit van zijn collectie. De LGN blazer, die net een reis van een aantal uur heeft afgelegd, komt zonder enige kreukel tevoorschijn. Fotografe Robin de Puy legt hem in een aantal klikken vast voordat we in gesprek gaan over zijn opmerkelijke pad naar de modewereld en zijn grensverleggende visie op het mannelijke silhouet.

Je hebt eerder een studie geneeskunde en rechten gevolgd. Hoe ben je in de mode beland?

“Ik droomde er als kind van om kleding te ontwerpen, was al op jonge leeftijd bezig met het schetsen van silhouetten en het observeren van mensen op straat, maar de modewereld leek onbereikbaar en angstaanjagend. Toen ik ouder en onafhankelijker werd besloot ik de sprong te wagen, en belde ik de Franse Vogue zes maanden lang om een stage plek te bemachtigen. Met succes. Op aanraden van Carine Roitfeld, destijds de hoofdredactrice, schreef ik me in bij La Cambre in Brussel, een van de weinige openbare en betaalbare kunstscholen op dat moment. Ik kreeg een baan aangeboden bij Raf Simons en vanaf dat moment wilde ik niet meer terug.”

"Ik kreeg een baan aangeboden bij Raf Simons en vanaf dat moment wilde ik niet meer terug.”

Wat is jouw kijk op de huidige mode-industrie voor mannen?

“De representatie van het lichaam moet veranderen. Ik heb het gevoel dat de huidige industrie je niet toestaat om te zijn wie je werkelijk wilt zijn. Er is al wat vooruitgang, maar nog veel te behalen. Vanuit een mannelijk perspectief worden vaak twee uitersten belicht: de slanke jongeman, veelal in zijn tienerjaren, en de stoere, robuuste man die een vorm van macht vertaalt. Maar wat zit er tussenin? Ik ben mijn eigen merk begonnen omdat ik mezelf niet herkende in het beeld van andere merken.”

Je baseert je collecties op literatuur. Kan je daar meer over vertellen?

“Literatuur is mijn grootste inspiratiebron. Boeken openen de wereld voor mij. Elk ensemble refereert naar een boek. Het voelt dan ook alsof we met het merk onze eigen bibliotheek bouwen. In de collecties wil ik het graag hebben over sensualiteit, niet over seksualiteit.”

Blader door de bibliotheek van LGN

  • 30%

    Louis Gabriel Nouchi

    Double-breasted colbert van scheerwol met klepzakken

    820,-574,-
  • 30%

    Louis Gabriel Nouchi

    Mouwloze double-breasted slim fit colbert in alpaca wolblend

    750,-525,-
4 van 8 artikelen gezien

Dit artikel is een preview. Het gehele interview en meer vind je in het eerste issue van KORF, de stijlkrant van de Bijenkorf, waarin we onze lens richten op grensverleggers in sport en mode. Haal jouw exemplaar in de kiosk op de vernieuwde herenmodeafdeling op de eerste verdieping in de Bijenkorf Amsterdam.

Beeld: Robin de Puy

Lees meer