Lees meer over de jaarcijfers van de Bijenkorf
Amsterdam 1 mei 2018 - Voor het vijfde jaar op een rij, ziet de Bijenkorf haar omzet groeien. De jaarcijfers van 2017 laten een omzetstijging zien van maar liefst 12 procent. Dit terwijl de markt een plus van 3 procent realiseerde (bron CBS).
Aan de omzetgroei droegen zowel de fysieke winkels als de webshop bij, met respectievelijk 8% en 32%. De sterke online groei is onder andere het gevolg van de succesvolle introductie in augustus van gratis verzenden voor alle klanten in Nederland en België. Ondanks de gestegen kosten zijn de webshop activiteiten winstgevend, net als de winkels.
Het aantal bezoekers in de winkels steeg ten opzichte van 2016 met 2% en online met 24%. Ook dit jaar vormt de Nederlandse consument de belangrijkste klantgroep en is goed voor 90% van de omzet.
Het afgelopen jaar is er voor ruim 33 miljoen geïnvesteerd in de winkels en online vanuit de eigen operationele kasstroom. Enkele grote projecten waren de geheel nieuwe cosmetica afdeling in Rotterdam en voor Utrecht een herenwereld en een nieuwe cosmetica en accessoires afdeling. In 2018 staan nieuwe, verbouwde, afdelingen gepland voor 5 van de 7 winkels.
CEO van de Bijenkorf Giovanni Colauto: ”Onze kracht is dat we continu vernieuwen en zo onze klanten blijven inspireren en verrassen. We investeren in merken, service en winkelbeleving. In 2017 hebben wij ook aangekondigd de huidige twee distributiecentra (online en winkels) samen te voegen tot een nieuw te bouwen distributiecentrum per medio 2019. Door het houden van een centrale voorraad kunnen we het serviceniveau verder verbeteren. Helaas betekent het wel dat we afscheid moeten nemen van 143 werknemers werkzaam in het distributiecentrum in Woerden. Hiervoor is een voorziening opgenomen in de jaarcijfers.”
Exclusief het effect van deze eenmalige voorziening is de operationele winst voor afschrijvingen gestegen met 2.7 m naar 38.7 m, een plus van 8% ten opzichte van het jaar daarvoor.