Help de bij met de Let's Bee Kind collectie
Koop en kadootje voor een ander en steun de bij. Dat is de gedachte achter de nieuwe campagne van de Bijenkorf, Let’s Bee Kind, die van 10 juli t/m 3 september loopt. In alle warenhuizen en online is vanaf vandaag een pop-up-shop met een speciale collectie artikelen ingericht waarvan 10% van de opbrengst gedoneerd wordt aan The Pollinators, een platform dat zich inzet voor de bijen. Door middel van de Let’s Bee Kind campagne en events als Rooftop Garden, draagt de Bijenkorf bij aan de bewustwording van de bijenproblematiek.
De Bijenkorf houdt van bijen en de wereld kan niet zonder ze. Want dankzij deze harde werkers hebben wij het lekkerste eten en de mooiste kleding. Helaas wordt de helft van alle bijensoorten ernstig bedreigd door gebrek aan voedingsrijke bloemen en het gebruik van bestrijdingsmiddelen.
Marjolijn Meynen, directeur Marketing en Communicatie van de Bijenkorf: “De Bijenkorf houdt van bijen en wij helpen de bijen dan ook graag. Al enkele jaren deelt de Bijenkorf in de lente tienduizenden biologische bloemenzaadjes uit aan haar klanten om de voedingsbronnen voor de bijen te vergroten. De Let’s Bee Kind campagne heeft ook een positieve insteek voor dit serieuze probleem. Jezelf of iemand anders verrassen met een Let’s Bee Kind product wordt extra leuk omdat je ook het goede doel steunt.”
De collectie in de pop-up-shop die tot begin september in alle filialen en online staat, is heel divers. De producten zijn geproduceerd op een duurzame manier, die beter is voor de bij, de mens of het milieu. Tien procent van de opbrengst gaat naar The Pollinators. Dit is een nieuw platform dat zich inzet voor de bij en haar leefomgeving. Hier worden krachten, ideeën en initiatieven gebundeld om de bij van uitsterving te redden. The Pollinators zullen de opbrengst van de diverse filialen ten goede laten komen aan lokale initiatieven in alle steden waarde Bijenkorf gevestigd is. De lokale initiatieven zijn hier te vinden.
Zo zijn er duurzame chocoladeproducten van bijvoorbeeld Tony Chocolonely’s en biologische honing van o.a. Food Stories van de Bijenkorf. Ook zijn er artikelen vervaardigd uit grotendeels gerecycled materiaal als panty’s, schoenen, sieraden en kleding. En er is een brede range aan producten van biologisch katoen als jeans, t-shirts en handdoeken van het de Bijenkorf huismerk. Diverse cosmeticaproducten met honing als ingrediënt zijn ook in de shop te vinden. In het restaurant kan een ‘broodje van de bij’ besteld worden, ten bate van het goede doel.
Speciaal voor Let’s Bee Kind is een canvas tas gemaakt. Voor iedere verkochte tas (7,50) doneert de Bijenkorf 4,- aan The Pollinators.
De campagne wordt ondersteund door een video die online en op tv te zien zal zijn. Ook worden abri’s ingezet, een speciale Let’s Bee Kind tram in Amsterdam en andere events in de winkels om de bijenproblematiek onder de aandacht te brengen. Het eerste event is Rooftop Garden. Op de daken van de warenhuizen van Eindhoven en Amstelveen opent de Bijenkorf een tijdelijke Rooftop Garden waar klanten van 14 t/m 23 juli elke middag terecht kunnen om te genieten van een speciaal hiervoor aangelegde bloemenpracht, moestuin, en een hapje en een drankje. In de ochtenden zijn er workshops voor de Bijenkorf Privilege Members van o.a. imkers.