In Room On The Roof vangt Rop van Mierlo dieren uit de omgeving van de Bijenkorf Amsterdam. De dieren die hij spot worden als het ware naar binnen gehaald door deze te schilderen in de toren. De vijf dieren – een reiger, meeuw, kat, paard en een duif – zijn van twee kanten gevisualiseerd. De dieren vinden vervolgens hun weg naar beneden en verlaten het pand op 5000 papieren tassen die als canvas dienen. De genummerde en gesigneerde tassen zullen de Bijenkorf Amsterdam op 21 mei verlaten bij een aankoop.
Rop van Mierlo werkt met verschillende media maar start zijn proces bijna altijd door te tekenen of te schilderen. Dieren zijn een terugkerend motief in zijn werk. Het fascineert hem dat de mens al sinds haar bestaan dieren onder controle wil krijgen. In zijn boeken ‘Wilde dieren’ en ‘Enige Logica’ breken ze juist buiten de lijnen, los van de regels. Zijn boeken worden verkocht in het MoMa New York en in Colette Parijs. In oktober 2011 ontving hij voor ‘Wilde dieren’ de Dutch Design Award voor beste grafisch ontwerp.
Room On The Roof is gesitueerd in de toren op het monumentale pand aan de Dam: een bijzondere plek in het historische hart van de stad. In samenwerking met het Rijksmuseum nodigt de Bijenkorf nationale en internationale kunstenaars uit om vanuit hier aan hun projecten te werken. Dit kan gaan om bijvoorbeeld performances, poëzie, productontwerp, lichtprojecten, dans, muziek, film en fotografie. De werken die vanuit Room On The Roof ontstaan, worden afhankelijk van hun karakter op verschillende wijzen gedeeld met het publiek. Denk aan een expositie in de etalages, een online of live performance of een installatie die te zien is in of rond de Bijenkorf. Tot op heden hebben onder meer Maarten Baas, Irma Boom, Jan Rothuizen en Arjen Lubach gewerkt in de toren.
Alle projecten zijn te bekijken via www.roomontheroof.com.+
Al sinds de oprichting in 1870 heeft de Bijenkorf een duidelijke visie op retail en een sterke verbinding met kunst. In de loop van de 20e eeuw is er een bijzondere band opgebouwd met architecten, schrijvers, vormgevers en kunstenaars. Dit creatieve uitgangspunt, waar kunst en commercie elkaar ontmoeten, maakt ook nu een essentieel onderdeel uit van de strategie van de Bijenkorf.