Aangepaste levertijden tijdens de Sale

De Bijenkorf strategie wederom succesvol in 2016

8 May 2017

Succesvolle strategie in 2016

De premium experience strategie bleek in 2016 wederom succesvol.

Sinds de bekendmaking van de versnelde uitrol van de premium experience strategie in 2013, heeft de Bijenkorf ieder jaar haar resultaten flink zien groeien. De jaarcijfers van 2016 laten een omzetstijging zien van bijna 4 procent (exclusief de gesloten modefilialen). De operationele winst steeg met maar liefst 39%.

De operationele winst (exclusief de gesloten modefilialen) steeg van 10,6 naar 14,7 miljoen. Aan de omzetgroei droegen zowel de fysieke winkels als de webshop bij.

CEO van de Bijenkorf Giovanni Colauto: ”Onze strategie is bewezen succesvol. Wij investeren volop in merken, service en winkelbeleving en dat wordt door veel van onze klanten gewaardeerd. In 2016 is het aantal bezoekers met 2% gestegen. De Nederlandse consument vormt de belangrijkste klantgroep en is goed voor 90% van de omzet. Onder hen meten wij ook de klanttevredenheid en die is vorig jaar 20% gestegen. Een mooi bewijs dat de consument onze keuzes waardeert.”


In 2016 is ook volop geïnvesteerd, namelijk ruim 35 miljoen. Er werden grote projecten opgeleverd zoals een geheel nieuw restaurant in Den Haag, een nieuwe gevel en tweede verdieping erbij in Utrecht en de tweede fase van de parterre van Amsterdam. Dit jaar verbouwt de Bijenkorf onder andere de parterre in Utrecht en Rotterdam.


Colauto over het succes: “Als de Bijenkorf willen we onderscheidend zijn en een bijzondere winkelervaring bieden qua service en merken. Ieder jaar vernieuwen wij 10% tot 15% van ons merkenaanbod. Zo hebben we recentelijk merken als Suit Supply, See by Chloé, Nikkie en Corneliani geïntroduceerd. Ongeveer de helft van onze merken bevindt zich in het middensegment qua prijsniveau. In het hogere, premiumsegment en in het luxe segment hebben we de afgelopen jaren de sterkste groei gerealiseerd. Deze mix werkt, want klanten kopen door de prijssegmenten heen en maken hun eigen combinaties. Binnen het assortiment hebben we zowel Nederlandse als internationale merken.”


De multichannel aanpak van de Bijenkorf vormt een belangrijk onderdeel van de positieve resultaten. De webshop groeide in 2016 van alle verkooppunten het hardst en is goed winstgevend. In 2016 zijn er vele merken toegevoegd in alle segmenten. Verkoop via tablets in de winkels groeide met tientallen procenten en de Bijenkorf.be werd populairder in België. Ook is een nieuwe service geïntroduceerd; het geven van persoonlijk stijladvies via sociale media, telefoon en email, en dat zal zich dit jaar verder ontwikkelen.


Qua service blijft de Bijenkorf investeren in haar medewerkers met een intensief opleidingsprogramma dat zich richt op service, vakkennis en persoonlijke ontwikkeling. De afgelopen jaren is het trainingsbudget met enkele miljoenen verhoogd. Colauto: “De investering in onze mensen, leidt tot meer betrokken medewerkers en dat vertaalt zich in meer tevreden klanten, een win-winsituatie dus.”

  • Inloggen
  • Nieuwe klant
  • Mijn account
  • Verlanglijst
  • Uitloggen

Winkels & Openingstijden

Bezorgen en retourneren

Winkelmand

Verlanglijst

Wachtwoord vergeten

Weet u uw wachtwoord niet meer? Vul hieronder uw e-mailadres in. We sturen u binnen enkele minuten een e-mail waarmee een nieuw wachtwoord kan worden aangemaakt.

Bedankt, u ontvangt binnen enkele minuten een e-mail daarin een persoonlijke link waarmee een nieuw wachtwoord aangemaakt kan worden.

terug naar inloggen

Nieuwe klant

Word eenvoudig Privilege Member en geniet van gepersonaliseerde communicatie en vele andere privileges, zoals gratis verzending en exclusieve cadeaucards.

Shop the look

products

Bezoek onze Belgische
Webshop

Ben jij in België? Bezoek dan onze Belgische webshop en geniet van:

Ga naar debijenkorf.be
of blijf op debijenkorf.nl