menu

Over de Bijenkorf

Over de Bijenkorf

De Bijenkorf is hét toonaangevende warenhuis dat met passie voor de klant ieder bezoek tot een belevenis maakt.

Geschiedenis

1870 Simon Philip Goudsmit opent 'magazijn de Bijenkorf'

Magazijn de Bijenkorf is een kleine fourniturenwinkel aan de Amsterdamse Nieuwendijk 132. Als Goudsmit in 1889 sterft, neemt neef Arthur Isaac het roer over.

1912 Tijdelijke verhuizing naar de Dam

Isaac is een voortvarend man. Hij koopt verschillende panden aan de Nieuwendijk op om uit te breiden. Om de verbouwing te bespoedigen, verplaatst hij in 1912 de winkel naar de Dam. Een tijdelijke oplossing, maar als de omzet zich op deze plek vervijfvoudigt, besluit hij zich definitief op de Dam te vestigen. Helaas vindt een grote speciaalzaak op de Dam weinig bijval van hypotheekbanken. Om de financiering rond te krijgen wordt de fourniturenwinkel een warenhuis. Architect J.A. van Straaten ontwerpt het pand en krijgt de bouwopdracht.

1915 De Bijenkorf uiteindelijk volop in bedrijf

De Eerste Wereldoorlog gooit roet in Isaac's eten. Het pand op de Dam kan niet in een keer worden afgebouwd. Pas in 1915 is de Bijenkorf volop in bedrijf en begint men met acties en uitingen die de Bijenkorf tot op de dag van vandaag typeren. Tentoonstellingen van jonge kunstenaars, landenacties en nieuwe vormen van reclame-uitingen zorgen ervoor dat de winkel uitstekend loopt en groeit.

1926 Filiaal Den Haag en dochtermaatschappij HEMA

In 1923 koopt de directie van de Bijenkorf een bouwterrein aan de Grote Marktstraat in Den Haag. Uit een aantal befaamde architecten wordt uiteindelijk Piet Kramer gekozen. Op 25 maart 1926 opent de Bijenkorf vol trots haar tweede pand. In 1926 opent dochtermaatschappij HEMA (Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam) in de Kalverstraat haar deuren. Naast de hogere inkomens wil men ook een financieel minder bedeelde groep bedienen.

1930 Filiaal Rotterdam en lid van de internationale warenhuisvereniging

In de zomer van 1928 nemen de plannen voor een filiaal in Rotterdam aan de Schiedamse singel vaste vormen aan. Willem Dudok ontwerpt een opzienbarend 'glazen paleis' dat in de dagbladen wordt aangeprezen als een 'stad in een stad'. Helaas beschadigen de bombardementen in de Tweede Wereldoorlog het pand zo ernstig, dat er een nieuw warenhuis moet komen. Marcel Breuer ontwerpt dit nieuwe gebouw dat in 1957 wordt geopend. In 1930 wordt de Bijenkorf lid van de Internationale Warenhuisvereniging. Andere leden zijn bekende namen als Le Printemps in Parijs en Harrods in Londen.

1940 Tot '45 de oorlogsjaren

De Tweede Wereldoorlog is ook in de geschiedenis van de Bijenkorf een zwarte periode. Als Joods bedrijf moest het om voort te blijven bestaan, overgedragen worden aan niet-Joodse vertrouwelingen.

1958 De Bijenkorf-dochter HEMA volwassen

In 1958 is de HEMA uitgegroeid tot een belangrijke winkelketen. In 1966 wordt een concernmanagementteam opgericht als overkoepelend orgaan boven de werkmaatschappijen: 'Bijenkorf Beheer'. Ze houden zelfstandige directies en een eigen identiteit. Bij het 100-jarig bestaan in 1970 krijgt Bijenkorf Beheer het predicaat Koninklijk opgespeld. Zo ontstaat Koninklijk Bijenkorf Beheer, oftewel KBB.

1969 Filiaal Eindhoven

Het eerste filiaal buiten de randstad komt in Eindhoven. In 1969 opent het door de Italiaan Giò Ponti ontworpen filiaal aan de Piazza, het plein. De Piazza, ontworpen door Ponti als brug tussen het gebouw en de stad, was bedoeld voor 'culturele en artistieke evenementen en vrolijke festijnen'. De Italiaanse beeldhouwer Mario Negri verrijkt het plein met sculpturen en Philips schenkt een spectaculair verlichtingsprogramma. Ponti wenst de Bijenkorf per brief geluk met dit vierde filiaal. Een citaat:

Ik heb getracht het beste wat in mij zat te geven. Om een bouwwerk te scheppen aantrekkelijk van kleur en lichtwerking, zowel overdag als 's nachts, om een vitale bijdrage te leveren aan het straatbeeld van de stad.

1973 Distributiecentrum Woerden

In 1973 wordt een centraal magazijn opgezet in Woerden. Van daaruit gaan de artikelen naar de filialen. Het is de schakel tussen leveranciers en de winkels.

1975 Filiaal Arnhem

Op 20 maart 1975 opent het vijfde Bijenkorf-filiaal aan de Ketelstraat in Arnhem. Dit keer geen spectaculair nieuw gebouw, maar een bestaand pand dat wordt vernieuwd en aangepast. Het gebouw van architectenbureau Van de Broek & Bakema werd oorspronkelijk ontworpen voor Galeries Modernes. De roltrappen en het betonskelet blijven staan, de rest van het interieur wordt volledig ontmanteld.

1984 Drie Dwaze Dagen

Eind september 1984 start de Bijenkorf met een zeer spraakmakende en voor Nederland unieke actie: de Drie Dwaze Dagen. Speciaal voor deze gelegenheid ingekochte artikelen worden tegen dwaas lage prijzen verkocht. Een overweldigend succes dat jaarlijks werd herhaald en door niemand te evenaren was. In 2016 zal er geen Drie Dwaze Dagen bij de Bijenkorf plaatsvinden. In lijn met de premium experience strategie zullen prijspromoties steeds verder worden afgebouwd.

1987 Filiaal Utrecht

Al in 1975 zijn er vergevorderde plannen om in Utrecht aan de Lange Viestraat de zesde Bijenkorf te bouwen. Architect Willem Holzbauer heeft de tekeningen al klaar. Helaas blijkt het plan te ambitieus en op geen enkele manier winstgevend. Onder druk van de gemeente opent de Bijenkorf twee jaar later een filiaal met alleen woonaccessoires. De omzet is goed en zo ontstaat het plan om een kleinere maar wel complete Bijenkorf op te zetten, als onderdeel van het exclusieve nieuwe winkelcentrum La Vie. Op 25 maart 1987 opent La Vie samen met de nieuwe Bijenkorf haar deuren. In 1999 wordt het winkelcentrum bijna geheel in gebruik genomen door de Bijenkorf. Filiaal Utrecht is nu een complete en toonaangevend ingerichte Bijenkorf.

1998 Filiaal Amstelveen

Na een ingrijpende verbouwing door Merkx + Girod en Virgile & Stone is het bestaande pand aan het Stadshart in Amstelveen klaar voor de opening. Het kleine filiaal experimenteert op sommige afdelingen met nieuwe concepten. Zo wordt er in het prachtig ingerichte restaurant La Ruche bediend, is het bij de cosmetica juist zelfbediening en kent de winkel zogenaamde werelden.

1999 Fusie Vendex en KBB

Beiden hebben een kleurrijk verleden en een onschatbare bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van de detailhandel in Nederland. Vendex (1887) komt voort uit Vroom en Dreesmann. Samen vormen ze als Vendex/KBB een internationaal sterke combinatie die opgewassen is tegen de internationale concurrentie.

2001 Filiaal Breda, ‘s-Hertogenbosch en Groningen

Warenhuis de Bijenkorf, onderdeel van Koninklijke Vendex KBB, heeft het voornemen om drie vestigingen van Anson's over te nemen van P&C Groep. Het betreft de filialen in Breda, 's-Hertogenbosch en Groningen, met ieder een verkoopoppervlakte van ruim 3.000 m². Deze winkels zijn in 2001 omgebouwd tot een Bijenkorf.

2002 Filiaal Enschede

De Bijenkorf treft voorbereidingen voor een nieuw filiaal in het oosten van het land. In augustus 2002 heeft dit nieuwe filiaal aan het H.J. van Heekplein haar deuren geopend. Volgens de krant moet het ‘de publiekstrekker van de vernieuwde Enschedese binnenstad' worden.

2003 Filiaal Maastricht

In net najaar van 2001 maakt de Bijenkorf bekend de expansie voort te zetten en een twaalfde filiaal te openen in Maastricht. Dit filiaal werd woensdag 27 augustus 2003 onder enorme belangstelling geopend.

2005 Outletstore Venlo

In het najaar van 2005 opent de Bijenkorf een nieuwe Outlet Store in Venlo. Er is dan al ervaring met een outlet-formule opgedaan in Bataviastad. De vestiging in Bataviastad sluit in 2005 haar deuren. Ook de vestiging in Venlo is in mei 2008 gesloten.

2008 Introductie Maffe Marathon

Deze tegenhanger van de Drie Dwaze Dagen vindt plaats in het voorjaar en bestaat uit zo'n miljoen artikelen tegen spectaculaire prijzen. Het assortiment is net zo uniek als bij de Drie Dwaze Dagen, maar dan toegespitst op het voorjaar.

2009 Introductie online shop

Op 1 april opent de Bijenkorf haar online deuren met de webshop deBijenkorf.nl. Daarmee is het dertiende filiaal een feit. De shop start met damesmode, accessoires, lingerie, cadeaus, cosmetica en een groot deel van de collectie uit het Bijenkorf Magazine. Al snel zijn ook de andere productgroepen toegevoegd zoals wonen, heren- en kindermode. Inmiddels is de webshop van de Bijenkorf een volwaardig filiaal, en in 2011 én 2012 winnaar van de juryprijs 'Beste Bricks en Clicks' van de ING Retail Jaarprijs. In de zomer van 2014 werd het mogelijk om ook vanuit België online te bestellen vanaf de Nederlandse site. Sinds april 2016 is deBijenkorf.be gelanceerd voor al onze Belgische gasten.

2010 140 jaar de Bijenkorf

In april 2010 pakt de Bijenkorf uit met de viering van het 140-jarig bestaan. 140 smaakmakers verleenden hun medewerking aan dit jubileum. Zo lanceert de Bijenkorf een Special Editi140n-collectie, van verschillende toonaangevende merken en ontwerpers. Onder de titel 'Inspirat140n' wordt een jubileumuitgave uitgebracht, een luxueuze glossy vol met inspiratie en voordeel. De jubileumperiode staat in het teken van verrassen en inspireren.

Door de constante toevoeging van nieuwe merken aan ons ruime assortiment en door het organiseren van tal van evenementen, bieden wij een wereld van inspiratie voor veel mensen. Inspiratie en de toekomst zijn belangrijk voor de klant en voor de Bijenkorf
aldus Robert Bohemen, Marketing Directeur de Bijenkorf.

2013 De Bijenkorf focust op flagship stores en investeert in premium experience

De Bijenkorf maakt bekend haar zogenoemde ‘premium experience’ strategie versneld in te voeren in de filialen in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Eindhoven, Amstelveen en Maastricht. Het warenhuis investeert hierin in vijf jaar een bedrag van ruim 200 miljoen euro. De Bijenkorf wil hiermee een internationaal topniveau bereiken in merken, service en winkelbeleving. Als gevolg van de premium experience strategie is het besluit aangekondigd om de twee filialen in Arnhem en Enschede met ingang van 1 januari 2014 te sluiten. Eveneens is besloten de huurovereenkomsten voor de drie modefilialen in Groningen, Breda en Den Bosch niet te verlengen. Deze huurcontracten verliepen in het voorjaar van 2016. Het succes van de Bijenkorf Amsterdam vormt de basis voor het besluit de premium experience strategie versneld in te voeren. Bij de Bijenkorf Amsterdam en op deBijenkorf.nl is de afgelopen jaren ervaring opgedaan met een versterking van merken, service en winkelbeleving.

Evenementen

De Bijenkorf biedt haar bezoekers beleving met vele evenementen. Van previews van dans en theater, signeersessies tot aan modeshows en valentijnsacties. Een van de grootste evenementen sinds 2009 is Turn on the Lights waarmee de start van het feestseizoen wordt gevierd. Een ander bekend evenement, sinds 1949, is het Feest der Letteren (voorheen Schrijversmarkt). Een week voorafgaand aan boekenweek komen vele auteurs bijeen om hun werk te signeren.

Affiches

'De Bijenkorf heeft 't!' was jarenlang de slogan die je zag op allerlei affiches in de jaren '50 en '60. Hieronder voerde het warenhuis diverse campagnes zoals 'ons huis ons thuis', 'witte week', 'huishoudfair' en 'Sinterklaas hofleverancier'. Martin Lederman hield zich vanaf de jaren '30 bezig met de identiteit van de Bijenkorf; de campagnes en de vormgeving. Later presenteert de Bijenkorf zich in advertenties als centraal concept in plaats van de focus op producten. De Bijenkorf benadert bekende en minder bekende ontwerpers om de jaarlijkse affichecampagnes vorm te geven. Deze geven een boeiend beeld van de veranderingen in mode en smaak en inzicht in de ontwikkelingen in de grafische vormgeving gedurende een groot deel van de 20e eeuw.

Etalages

De etalages van de Bijenkorf zijn vaak kunstwerken die de klanten verrassen, inspireren en tot de verbeelding spreken. Daarnaast heeft de Bijenkorf ook ludieke acties in de hoeketalage van het filiaal in Amsterdam gehad. Zo schreef Theodor Holman daar in 24 uur een boek, was Mathilde Willink in 1977 te zien als etalagepop en beschilderde Karel Appel in 1986 een Mercedes. Beleving staat centraal. Viktor & Rolf toverden in 2009 de etalages om tot een 3D versie van het sprookjesboek dat zij bij de Bijenkorf lanceerden. Het Nationale Ballet en Holland Festival gebruikten de hoeketalage als het kleinste podium tijdens hun festivals. Voor meer informatie en fotomateriaal kunt u terecht in ons historisch archief; dit wordt beheerd door het Stadsarchief Amsterdam. Bekijk meer informatie over de Stichting Cultureel Erfgoed de Bijenkorf

Facts and Figures

Oprichting

1870 in Amsterdam door Simon Goudsmit.

Organisatie

  • Hoofdkantoor in Amsterdam
  • 3 flagship filialen in Amsterdam (1870), Den Haag (1926) en Rotterdam (1930)
  • 4 medium filialen in Amstelveen (1998), Utrecht (1987), Eindhoven (1969) en Maastricht (2003)
  • Webshop (maart 2009)
  • Distributiecentrum in Woerden
  • Bakkerij-Patisserie in Amsterdam

Aantal medewerkers totaal

Ruim 3.000

Omzet en winst

Over omzet en winst doen wij geen uitspraken.

Onderdeel van

De Bijenkorf was tot 1999 onderdeel van het concern KBB, met onder andere HEMA als dochteronderneming. In 1999 fuseerde KBB met Vendex International, de moedermaatschappij van onder meer V&D. De onderneming Vendex KBB werd in 2004 overgenomen door een consortium van investeerders, en werd daarna hernoemd naar Maxeda. Sinds begin 2011 is de Bijenkorf onderdeel van Selfridges Group Limited, een dochteronderneming van het in Canada gevestigde Wittington Investments Ltd.

Strategie

de Bijenkorf is volop bezig met het invoeren van haar premium experience strategie. Hiermee zal de Bijenkorf een internationaal topniveau bereiken in merken, service en winkelbeleving. Met de focus op premium experience sluit de Bijenkorf beter aan op de huidige wensen van haar klanten. Het succes van het filiaal in Amsterdam met vele luxe merken, onderstreept dit. Met de keuze voor een premium experience strategie is het grootste investeringsprogramma in de geschiedenis van de Bijenkorf gemoeid. De filialen van de Bijenkorf worden door een verbetering van de look & feel op niveau gebracht van flagship store. Dit betreft ook verbouwingsprojecten van enkele jaren. Qua aanbod van merken willen we onderscheidend en vernieuwend zijn. De signatuur ligt in het midden, hogere en luxe segment. Er wordt geïnvesteerd in premium service, passend bij de ambitie om klanten op internationaal topniveau van dienst te zijn.

De binding met de klanten wordt versterkt door de introductie van Privilege Membership. Hierdoor kan de Bijenkorf beter inspelen op de wensen van de klant en zorgen voor persoonlijke communicatie en service. Ook wordt er geïnvesteerd om de klanten online een volwaardige flagship store te kunnen bieden. De winkelvloer, fysiek en virtueel, wordt verder geïntegreerd met optimaal gebruik van de mogelijkheden van applicaties voor smartphones, tablets en social media. Hiervan is tablet assisted sales een voorbeeld waarbij men in de winkel een bestelling online kan plaatsen, mocht bijvoorbeeld een artikel niet meer in een bepaalde kleur in het filiaal voorradig zijn.

Het merk en de missie

De Bijenkorf is al ruim 140 jaar een sterk merk. Onze winkels, uitingen, assortiment en medewerkers dragen samen de identiteit van de Bijenkorf uit. Samengevat in vier merkwaarden is de Bijenkorf:

  • Klantgericht
  • Inspirerend
  • Stijlvol
  • Premium

Missie
De Bijenkorf is het toonaangevende warenhuis dat met passie voor de klant ieder bezoek tot een belevenis maakt.

  • Verlanglijst
  • Filialen
  • Klantenservice

Inloggen

Filialen

Klantenservice


Winkelmand

Wachtwoord vergeten

Weet u uw wachtwoord niet meer? Vul hieronder uw e-mailadres in. We sturen u binnen enkele minuten een e-mail waarmee een nieuw wachtwoord kan worden aangemaakt.

Bedankt, u ontvangt binnen enkele minuten een e-mail daarin een persoonlijke link waarmee een nieuw wachtwoord aangemaakt kan worden.

terug naar inloggen