De Bijenkorf wil positieve verandering op gang brengen door onze visie op duurzaamheid uit te dragen, het goede voorbeeld te geven en bewustwording te creëren. Wij helpen mee aan het transparanter maken van de mode-industrie.
Sinds 2014 helpt de Bijenkorf de bij. Omdat we de Bijenkorf heten, maar vooral omdat bijen heel belangrijk zijn voor een gezond leefmilieu. Dankzij bijen kunnen wij genieten van heerlijk fruit als kersen, appels en frambozen en groenten als courgettes, paprika’s en avocado’s. Allemaal dingen die we zonder bijen moeten missen, net als koffie, zonnebloemolie en mosterd. En dat is niet ondenkbaar, want het gaat slecht met de bij. Dat komt door onder andere klimaatverandering, bestrijdingsmiddelen en oprukkende verstedelijking waardoor er steeds minder ruimte voor de bij overblijft.
Samen met Nudge en The Tipping Point, initiatieven voor een duurzame samenleving, heeft de Bijenkorf het platform The Pollinators gelanceerd. Op thepollinators.org bundelen we krachten, ideeën en initiatieven om de bij van uitsterving te redden. Ook hebben we een bijenvolk geadopteerd in Artis en staat er een bijenhotel op het dak van de Bijenkorf Eindhoven.
In het voorjaar delen we regelmatig zakjes biologische bloemzaadjes uit aan klanten en medewerkers om voor meer voedsel voor de bij te zorgen. Daarnaast voeren we campagnes voor de bij, zoals Blij met de Bij (2016) en Let’s Bee Kind (2017).