De strategische keuze van de Bijenkorf werpt haar vruchten af. In 2015 groeide de (vergelijkbare) omzet met 7,4%. Dit betreft de netto omzet, inclusief concessies. Ten opzichte van de retailmarkt presteerde de Bijenkorf 8% beter (markt 0% bron GFK). De operationele winst steeg met 13,7% van 14,5 miljoen in 2014/2015 naar 16,5 miljoen in 2015/2016 (exclusief de extra herstructureringskosten voor de sluiting van de modefilialen van 1 miljoen). Zowel de fysieke filialen als deBijenkorf.nl dragen bij aan deze positieve resultaten.*
In augustus 2013 kondigde de Bijenkorf de versnelde invoer van haar Premium Experience Strategie aan. De Bijenkorf wil haar klanten een internationaal topniveau bieden qua merken, service en winkelbeleving. Hiermee gaat een recordinvestering van 200 miljoen gepaard verspreid over enkele jaren. Er wordt volop verbouwd in meerdere filialen. CEO Giovanni Colauto: “De Bijenkorf heeft een gezonde financiële positie, de investeringen bedroegen afgelopen jaar 26,9 miljoen en zijn volledig gefinancierd door de interne operationele cashflow.
In Amsterdam opende vorig jaar het eerste vernieuwde gedeelte van de parterre, de Beauty World. De verbouwing en het vernieuwde aanbod van merken en services zorgden direct voor een groei van de omzet. Colauto : “Als onderdeel van de nieuwe cosmetica afdeling in Amsterdam hebben we recentelijk Charlotte Tilbury toegevoegd, het Engelse Glamour make up merk; een primeur op het Europese vasteland”. De opening van de vernieuwde damesmode afdeling in Eindhoven met merken als Malene Birger, Samsoe Samsoe, Kenzo en Acne had eenzelfde positief effect op de omzet. “Wie overigens denkt dat we alleen internationale merken toevoegen heeft het mis. La Dress doet het al jaren bijzonder goed, en afgelopen jaar hebben we het Nederlandse merk Nikkie geïntroduceerd”. In Amstelveen tenslotte zijn de cosmetica en lederwaren vernieuwd en merken als Longchamp, Michael Kors, Bobbi Brown en MAC toegevoegd. “We hebben wederom vele mooie nieuwe merken geïntroduceerd, en dat zullen we blijven doen”, zegt topman Giovanni Colauto.
Ook op het vlak van omnichannel blijven we het spel steeds verbeteren; Online zijn Burberry, Kenzo, MaxMara, Maje, Sandro en uiteraard Nikkie toegevoegd. Recentelijk hebben we een verbeterde versie van onze mobiele website gelanceerd. Om voor onze klanten het winkelen zo gemakkelijk en prettig mogelijk te maken hebben we tevens tablets uitgerold naar alle filialen. Hiermee kunnen we onze klanten van dienst zijn als iets onverhoopt niet voorradig is. Je kunt dan kiezen om het gratis thuis te laten bezorgen of in de winkel op te halen. We zien ook steeds vaker dat klanten deze service gebruiken uit oogpunt van gemak; men kiest ervoor om het artikel thuis te laten bezorgen en winkelt vervolgens comfortabel en zonder gesjouw verder.
“Naast vernieuwing van de winkels blijven we ook investeren in onze mensen”, vervolgt Colauto; “het afgelopen jaar hebben we het trainingsbudget verhoogd, een individueel vitaliteitsbudget voor elke medewerker afgesproken in onze CAO en stapsgewijs zullen wij het jeugdloon fors verhogen. Het resultaat is gemotiveerde medewerkers en een forse stijging van de klanttevredenheid.” In 2016/17 zal de tweede fase van de verbouwingen van Amsterdam worden opgeleverd met nieuwe en exclusieve merken, zoals Prada, Tiffany & Co, Bottega Veneta en Dior. In Utrecht wordt in het najaar een tweede etage aan de winkel toegevoegd, met een compleet vernieuwd en vergroot restaurant en een grote woonafdeling. Ook in Den Haag opent een geheel nieuw restaurant. “Wat dat betreft zijn de vooruitzichten goed.’’